Engagerende og fascinerende undervisningsfilm

Klæd den nye generation på til fremtidens udfordringer

Undervisningsfilm stiller høje krav til det pædagogiske og didaktiske indhold og tilgang, og det sværeste er altid at ramme målgruppen med et engagerende og fascinerende greb og budskab. Hos Meedom Kommunikation arbejder vi tæt sammen med Danmarks bedste fagdidaktikere for at udvikle de bedst mulige film og videoer, der klæder den nye generation på til fremtidens udfordringer. Dansk forskning kommunikeres ud til befolkningen, så det kan bruges aktivt i forhold til uddannelse og dannelse af børn og unge mennesker i hele landet.​

Nå ud med din forskning til kommende generationer

Gør dine forskningsresultater tilgængelige for kommende generationer med målrettede undervisningsfilm. Kontakt Meedom Kommunikation i dag og hør mere om, hvordan vores videoproduktion til undervisningsmaterialer kan få din viden og din forskning ud til en bredere målgruppe.​

​Biomarkører - Kroppens vejskilte

Undervisningsmaterialer ved Biotech Academy

Find materiale her

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

Introduktion

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

De sjældne genetiske sygdomme

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

De ukendte sygdomme

BUILD-A-WORLD

Ti undervisningsfilm om den danske kulturkanon, fortalt af en række danske forskere og kulturpersonligheder.​​

HVILKE VÆRDIER HAR DIN VERDEN?


​​Med udgangspunkt i værdierne fra Danmarkskanonen skal eleverne bygge eksotiske verdener til krævende kunder.


​​Det interaktive spil er udviklet i samarbejde med Copenhagen Game Lab.​​

gamelab-logo-white

​Der er netop kommet en ny bestilling til verdensbygger-fabrikken. En ny, fantastisk planet skal blive til, komplet indrettet med mennesker og byer. Men hvilke formål skal ligge til grund for tilværelsen på planeten og hvilke værdier skal være i centrum?

I dette interaktive læringsspil kan eleverne sammen opdage forbindelserne mellem værdier og samfund. Ved at jonglere med værdierne fra Danmarkskanonen, kan grupperne udforske, hvordan værdierne adskilt påvirker indbyggerne på deres egen planet.

Hvordan ser et samfund ud, når det er bygget på frisind uden tillid? Hvilke køn findes der, og hvad er forholdet mellem dem? Kan man gradbøje frihed? Og kan man overhovedet forestille sig en verden uden “hygge”?

Hele spillet tager udgangspunkt i værdierne fra Danmarkskanonen, og giver eleven en unik og underholdende mulighed for at instrumentalisere, afprøve og udforske byggestenene i den danske kultur, ved samtidigt at træne de samfundsfaglige færdigheder.

START SPILLET

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

Hjernegymnastik

Hvordan optimerer jeg mine personlige kompetencer? Og hvad betyder det for den måde, vi indretter vores samfund på?​

​HVORDAN OPTIMERER JEG MINE KOMPETENCER? OG HVAD BETYDER DET FOR DEN MÅDE, VI INDRETTER VORES SAMFUND PÅ?

Hjernegymnastik undervisningsmateriale

Selvoptimering er blevet en integreret og naturlig metode til at nå forskellige mål i vores hverdag. Især den nye generation er blevet specialister på området og behersker en lang række teknikker og tilgange, der gør dem i stand til eksempelvis at nå sportslige mål og bestå svære eksamener.

Undervisningsmaterialet tager udgangspunkt i et forskningsprojekt på Syddansk Universitet, som undersøger adfærden bag selvoptimering og sætter fokus på, hvordan det moderne konkurrencesamfund er med til at skabe et behov for at optimere egne kompetencer i et forsøg på at imødekomme de krav, man møder i hverdagen.

Ved at arbejde med materialet kan eleverne sætte problematikken ind i en faglig sammenhæng og bruge det som oplæg til en bredere diskussion i klassen.​

Elevoplæg Idræt

Opgaver

Elevoplæg Samfundsfag A, B, C

Opgaver​

Lærervejledning Idræt

Film 1 - Introduktion

​Film 2 - Selftracking

Lærervejledning Samfundsfag A, B, C

Film 3 - Study drugs

Undervisningsfilm

Begrebet selvoptimering kan forstås på flere måder og i forskellige kontekster. De tre film introducerer til begrebet, så vi ved, hvordan det skal forstås. De to temafilm behandler henholdsvis selftracking og anvendelsen af study drugs blandt unge i dag.​

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

Introduktion til selvoptimering

Hør forskerne fortælle om, hvordan vi skal forstå begreber som selvoptimering, selftracking og hvad er study drugs egentligt?​

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

Selftracking

Mød Jacob Beermann, som arbejder professionelt som coach med eliteidrætsudøvere, der skal forbedre deres performance. Og mød Cassandra og Ivan, der begge som helt unge besluttede at forfølge en drøm om at blive de bedste inden for deres sport.​

For at se denne Vimeo video skal du acceptere statistik cookies

Administrer samtykke

Study drugs

Mød Mark og Magnus, som anvender forskellige præparater for at optimere deres kognitive kompetencer. Men hvad gør det ved vores samfund, at de unge hele tiden møder krav om at gøre tingene bedre?​

Til yderligere læsning

Følgende links til artikler giver yderligere informationer om emnerne og kan bruges som baggrundsstof for arbejdet med opgaverne.

Enhancement Technologies and the Modern Self

Many people feel uneasy about enhancement technologies, yet have a hard time explaining why. This unease is often less with the technolo- gies themselves than about the desires and aspirations that they ex- press. I suggest here that we can diagnose the source of that unease by looking at three themes that emerge in Taylor’s writings about the making of the modern self: the importance of social recognition, the ethics of authenticity, and the rise of instrumental reason.

“Self-optimization”: a scandalous type

On a trendy term that even academia uses in an emotionalized and functionalized way – as happened with “Waldsterben” (forest dieback) some years ago.

Tidsskriftet Antropologi nr. 70

​"ET LYKKELIGERE, SUNDERE OG MERE EFFEKTIVT LIV?​"

Forfattere: Dorthe Brogård Kristensen, Margit Anne Petersen, Barbara Ann Barrett, Astrid Grue og Asger Fihl.